30 september 2010

De winnaars van de Be Fair & Sustainable Awards zijn bekend!

Ter gelegenheid van de Week van de Fair Trade zijn er vier prijzen ter waarde van elk 5.000 euro uitgereikt aan de beste initiatieven inzake eerlijke en duurzame handel met ontwikkelingslanden. De gelukkige winnaars zijn Fairytale (fairtrade doopsuikerverpakking en artisanale cadeaus), ACP ( duurzaam promotextiel en werkkledij), Fair Trade South Africa, de koepel van fair trade in Zuid-Afrika en UGPPK/S-Z, de unie van vrouwenorganisaties uit Burkina Faso voor de productie van fair trade karitéboter. De lijst van alle deelnemers vind je terug op www.befair.be

De uitreiking van de Be Fair & Sustainable Awards georganiseerd door het Trade for Development Centre van het Belgisch ontwikkelingsagentschap BTC en vond plaats in het Huis van het Hout te Etterbeek. Drie Be Fair Awards belonen de initiatieven die eerlijke handel betreffen: de eerste voor de beste Belgische onderneming die fairtrade producten verkoopt of eerlijke diensten aanbiedt, de tweede voor de beste organisatie van “Zuid/Zuid” eerlijke handel (producten worden geproduceerd en verkocht in het Zuiden zelf) en de derde voor de beste producentenorganisatie in het Zuiden waar vrouwen de hoofdrol spelen. Een Be Sustainable Award  bekroont de beste Belgische onderneming die duurzame producten verkoopt  of duurzame diensten aanbiedt. De vier winnaars kregen elk een prijs van 5.000 euro en zullen het logo die de prijs voorstelt nu in hun communicatie kunnen gebruiken.

De laureaten werden gekozen door een jury samengesteld uit professionals uit de bedrijfs- en ontwikkelingswereld, specialisten in ontwikkeling en economische journalisten. Met name: Geert Vancronenburg, adjunct-adviseur macro-economie bij het VBO, Christian Rousseau, hoofd maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Test-Aankoop, Bogdan Vandenberghe, algemeen secretaris van 11.11.11., Koen Vidal, journalist De Morgen, Lise Conix, adviseur bij BECO, Gie Goris, hoofdredacteur MO Magazine, Ewald Pironet, journalist bij KNACK, Jean-François Munster, economisch journalist bij Le Soir, en Isabel Yepez del Castillo, professor aan de UCL. De Week van de Fair Trade loopt nog tot 9 oktober. Het is een initiatief van het Trade for Development Centre, in opdracht van het Belgisch ontwikkelingsagentschap BTC en in nauwe samenwerking met de belangrijkste spelers op de Belgische fairtrademarkt. Ze werken samen om de Belgen aan te sporen tot een meer verantwoordelijke consumptie.

Fairytale stelt suikerbonen verpakt in zelfgemaakte fairtrade hoesjes/kokers en andere geschenken ter beschikking voor speciale gelegenheden. Via deze weg steunt Fairytale vzw projecten voor minder fortuinlijke kinderen in ontwikkelingslanden. Alle producten worden gemaakt door vrouwengroepen in het Zuiden. De winst investeert Fairytale integraal in projecten voor kinderen in het Zuiden. Met deze award wilde de jury een zeer dynamisch bedrijf belonen dat actief is in een sector waar fair trade nog niet bestond, namelijk de verpakkingsmarkt voor traktaties. En Fairytale doet dit met succes. Fairytale levert de doopsuikerverpakking van bijna 3 % van de geboorten in Vlaanderen. Meer info op www.fairytale.be

Fair Trade South Africa is de koepel van fair trade in Zuid-Afrika. Opgericht in 2005, wil het label een nationale markt voor Zuid-Afrikaanse fair trade producten ontwikkelen, het publiek bewust maken van eerlijke handel en het verbruik versterken van solidaire consumptie in het land van Mandela. De organisatie heeft de ambitie om een sterke sociale beweging op te bouwen voor eerlijkere handelsbetrekkingen en aanvaardbare levensomstandigheden van producenten en werknemers. Gelabelde koffie, thee en wijn zijn momenteel beschikbaar op de lokale markt. De zeer professionele organisatie zal een significante impact hebben op de producenten in een land waar de koopkracht van de middenklasse en toerisme in volle opmars zijn. Meer info op www.fairtrade.org.za/Pages/Fairtrade-Label-South-Africa

UGPPK/S-Z is de eerste unie van vrouwenorganisaties voor de productie van karitéboter met het biologische en fair trade label. De Unie brengt 72 groepen samen met in totaal bijna 3.000 producenten. De productie steeg van 8 ton karitéboter in 2002 tot bijna 200 ton in 2009. De erg snelle groei van deze vereniging wordt verklaard door het gewicht van grote klanten in de sector als L'Occitane. De jury heeft de sterke sociale impact op prijs gesteld (het creëren van centra voor alfabetisering, milieubescherming, loonsverhoging voor de vrouwen...) en de hoge kwaliteit van de producten. Om een constante kwaliteit te garanderen, laat de vrouwenunie de chemische eigenschappen van de karitéboter systematisch analyseren. Meer info op http://zinzpiration.com/UGPPK/

ACP verdeelt voornamelijk kledij van fabrikanten en invoerders die duurzaam ondernemen. ACP werd in mei 2009 lid van ‘Fair Wear Foundation’, en steunt ook de campagnes ‘Schone Kleren’ en ‘Waardig Werk’. Bedrukken of borduren van de kledij doen ze in de eigen werkplaats. ACP gebruikt enkel milieuvriendelijke inkt op waterbasis. De jury wilde deze stimulerende award aan een innovatief bedrijf geven dat aanwezig is in een nichemarkt met een groot potentieel, zoals kleding of promotextiel. Het gebruik van materialen zoals hennep, dat veel minder water vereist dan katoen en geen pesticiden nodig heeft, was dan ook een selectiecriterium. ACP is een onderdeel van de zeer weinige corporate partners van de Fair Wear Foundation, dat laat zien dat het ‘duurzame’ niet stopt niet bij het milieu. Arbeidsomstandigheden en de rechten van de werknemers zijn even belangrijk. Een kleine oproep aan de overheidsinstanties: wanneer duurzame of fair trade kleding voor het NMBS-personeel of onze politie? Meer info op www.acpinfo.be

Guido Van Peeterssen

Labels: , , , , , ,

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage

eXTReMe Tracker
My Google AJAX Search API Application
Loading...