10 april 2011

Vernieuwde Gouden Boekenuil vliegt in 2012 weer uit dankzij Fintro

De Gouden Uil werd voor de laatste keer uitgereikt in 2010. In 2012 vliegt De Gouden Boekenuil opnieuw uit, met een nieuwe naam en in een nieuwe outfit. De belangrijkste literaire prijs in Vlaanderen wordt op 5 mei 2012 uitgereikt in Gent. Met De Gouden Boekenuil wil de nieuwe organisator Boek.be eigentijdse Nederlandstalige literatuur bij een breed publiek onder de aandacht brengen. Dankzij de steun van Fintro hoopt Boek.be op een vliegende start van de prestigieuze prijs.

Met De Gouden Boekenuil krijgt de belangrijkste literatuurprijs in Vlaanderen een tweede adem. Nederlandstalige literaire werken die in 2011 verschijnen, zowel van Vlaamse als van Nederlandse auteurs, kunnen meedingen naar de titel van De Gouden Boekenuil. De vakjury, voorgezeten door Phara de Aguirre, bepaalt wie de prijs in de wacht sleept. De juryleden zijn vier literaire recensenten uit Vlaanderen en Nederland en één academicus. Phara de Aguirre over haar voorzitterschap: “Ja, ik wil, dacht ik meteen. Help, waar begin ik aan, dacht ik een uur later. Ja, ik doe het, zei ik een dag later. Lezen doe ik sowieso. Veel moeten/mogen lezen is het gedroomde argument om me de volgende maanden op godvergeten plekken terug te trekken met een voorraad nieuwe boeken en op gezette tijden mijn indrukken te toetsen aan die van de 5 vakmensen in de jury. Dat ik geen stemrecht heb, vind ik geen probleem. Zij zijn de kenners, ik de liefhebber. Maar ik zal al het talent dat ik in huis heb gebruiken om hen tot keuzes te brengen”.

Welke boeken kunnen meedingen? Elke Nederlandstalige roman, verhalenbundel, biografie van een literaire auteur of een literair essay geschreven door een Nederlandse of Vlaamse auteur, die tussen 1 januari en 31 december 2011 bij een Vlaamse uitgever of boekimporteur in Vlaanderen verschijnt, komt in aanmerking. Uit de naar schatting 200 à 400 kanshebbers zal de vakjury midden januari 2012 een longlist van 20 titels kiezen. Half februari 2012 worden de 5 literaire werken bekendgemaakt die het tegen elkaar opnemen op de shortlist. De 5 genomineerde auteurs krijgen elk 1.000 euro. De stem van de Vlaamse lezer telt ook mee en zal gehoord worden in de Prijs van de Lezer, die 2.500 euro waard is. De Gouden Boekenuil is goed voor 25.000 euro.

De Gouden Boekenuil is een initiatief van Boek.be en komt tot stand met de steun van Fintro. Mediapartners zijn Humo, Canvas, Radio 1, Cobra.be en De Standaard; Stad Gent is ondersteunende partner. Fintro maakt deel uit van de BNP Paribas groep en beschikt in België over een netwerk van 320 zelfstandige bankagenten en verzekeringsmakelaars. Met haar steun aan De Gouden Boekenuil onderstreept Fintro de persoonlijke band en het intieme karakter dat een boek met de lezer nastreeft. En dat is exact wat de bank met zijn cliënten voor ogen heeft: het uitbouwen van een langetermijnrelatie, verankerd in een persoonlijk contact in het lokale agentschap.

Boekenleeuw en Boekenpauw vervangen Gouden Uil Jeugdliteratuurprijs.

In overleg met de boekensector (waaronder Stichting Lezen, Vlaams Fonds voor de Letteren en Canon Cultuurcel) besliste Boek.be om de Gouden Uil Jeugdliteratuurprijs niet langer uit te reiken. Boek.be wil de Boekenleeuw en de Boekenpauw – de prijzen voor resp. de beste auteur en illustrator van kinder- en jeugdboeken uitbouwen omdat ze naast oorspronkelijk Nederlandstalig werk van kinder- en jeugdboekenauteurs ook vertaald werk en illustratoren bekronen. Het prijzengeld wordt opgetrokken en de prijs wordt opengesteld voor Nederlandse auteurs. Met de vernieuwde Gouden Boekenuil, Boekenleeuw en Boekenpauw hoopt Boek.be een nieuw evenwicht van de literaire prijzen in Vlaanderen tot stand te brengen. Link: www.boek.be

Labels: , , , , , , , , ,

eXTReMe Tracker
My Google AJAX Search API Application
Loading...