8 november 2011

COCA-COLA: 125 JAAR DESIGN

Coca-Cola is een van ’s werelds meest iconische merken. Hoewel we er ons niet altijd van bewust zijn, gaan design en Coca-Cola al sinds het prille begin hand in hand. In het kader van de 125ste verjaardag van het merk kunnen bezoekers in het Design museum Gent terecht voor een unieke tentoonstelling. De expositie toont in vijf luiken dat vormgeving een belangrijke rol heeft gespeeld bij het ontstaan en de evolutie van de legendarische status van Coca-Cola. Aan de hand van unieke archiefstukken en verzamelobjecten ontdekt de bezoeker hoe verschillende designelementen elk hun bijdrage hebben geleverd aan het beeld dat wij vandaag hebben van het merk, maar ook hoe Coca-Cola doorheen de jaren de hedendaagse vormgeving heeft beïnvloed. Als kers op de taart is er ook een interactieve fotografiewedstrijd, waarbij de winnende foto’s onderdeel zullen worden van de expositie. De tentoonstelling ‘Coca-Cola: 125 jaar design’ is te bezichtigen vanaf 19 november 2011 tot en met 26 februari 2012 in het designmuseum Gent.

Op 8 mei 1886 wandelde de apotheker dr. John Pemberton met een vaatje Coca-Colasiroop op basis van plantenextracten naar Jacobs' Pharmacy in Atlanta. Het drankje dat Pemberton oorspronkelijk creëerde als middel tegen hoofdpijn, werd daar voor vijf cent per glas aan een frisdrankfontein verkocht. Pemberton had nooit kunnen dromen dat zijn drankje 125 jaar later zou uitgroeien tot één van ’s werelds meest iconische en bekende merken. 94 % van de wereldbevolking herkent het merk en Coca-Cola is universeel het bekendste woord na "OK". De tentoonstelling ‘Coca-Cola: 125 jaar design’ toont de bezoekers het belang van design doorheen de geschiedenis van het iconische merk. ”Het Design museum Gent is bijzonder opgetogen met deze expo,” aldus museumdirecteur Lieven Daenens. “Er is een zeer interessant verhaal te vertellen rond de symbiose tussen Coca-Cola en design. In Atlanta heeft The Coca-Cola Company een ontzetten groot archief, waaruit we voor deze expositie exclusief objecten kunnen gebruiken. Deze tentoonstelling sluit dan ook nauw aan bij de missie van het Design museum Gent.”

De tentoonstelling neemt de volledige gelijkvloerse verdieping van het Design museum Gent in beslag en is opgedeeld in vijf grote luiken:

Van boekhoudschrift tot wereldberoemd logo 
Het eerste luik omvat het ontstaan van Coca-Cola, met de uitvinder, John Pemberton, en het wereldberoemde logo. In deze sectie komt de bezoeker te weten hoe het logo vorm kreeg. Men krijgt ook een kijkje achter de schermen van het bedrijf met de internationale richtlijnen voor het gebruik van het logo, vroeger en nu.

De Coca-Colafles: een iconisch design, herkenbaar in het donker
Het element design is van groot belang bij het ontwerp van de Coca-Colaverpakkingen. Het tweede luik van de tentoonstelling is dan ook hieraan gewijd. De nodige aandacht gaat naar het design van de iconische Contour Bottle. De bezoeker krijgt in deze sectie ook een zicht op de evolutie van de verpakkingen doorheen de decennia. Coca-Cola speelde hierbij handig in op maatschappelijke trends en slaagde er toch telkens weer in om uniek te blijven. 

Coca-Cola en zijn reclamevormgeving drukken een stempel op de hedendaagse cultuur
In het derde luik komen de reclames van Coca-Cola aan bod. Het merk Coca-Cola heeft een sterke culturele relevantie en is onlosmakelijk verweven met de geschiedenis en de populaire cultuur van de 20ste eeuw. Een voorbeeld hiervan zijn Andy Warhols beruchte popartinterpretaties. Al sinds het prille begin is het merk een voortrekker op het gebied van innovatieve en invloedrijke reclamecampagnes. Zelfs de Kerstman maakte zijn opwachting in de markante advertenties waarmee     Coca-Cola het moderne beeld van Santa Claus blijvend heeft bepaald. Pronkstukken in deze sectie zijn zonder twijfel een aantal van de eerste originele schilderijen van de Kerstman die Haddon Sundblom creëerde voor de Coca-Colacampagnes. Je kan er ook originele radio- en TV-spots uit verschillende periodes beluisteren en bekijken.

 De koel- en verdeelautomaten van Coca-Cola: van prototype naar volautomatisch model
Wij beschouwen ze als een evidentie, maar de koel- en verdeelautomaten hebben een hele weg afgelegd om tot hun huidige vorm te komen. In het vierde luik van de expo ontdekt de bezoeker hoe de eerste koelers het levenslicht zagen en wat de invloed is van Coca-Cola bij de verdere evolutie in het design van de automaten.  

Duurzaamheid en industrieel design
In het laatste gedeelte wordt geïllustreerd hoe (industrieel) design en duurzaamheid hand in hand gaan. De laatste jaren heeft Coca-Cola fors ingezet op duurzaamheid. Coca-Cola maakt gebruik van moderne spitstechnologieën bij de ontwikkeling en vormgeving van verpakkingen en automaten om de ecologische voetafdruk te verkleinen. De kers op de taart in dit stuk is de 111 Navy Chair gemaakt uit 111 gerecycleerde Coca-Colapetflessen.


Andy Warhol zei het al: Coca-Cola is een drank voor iedereen. Daarom kunnen Coca-Colafans een eigen bijdrage leveren aan de tentoonstelling ‘Coca-Cola: 125 jaar design’. Bezoekers worden opgeroepen om met hun smartphone een pakkende foto (bewerkt met Instagram, molo.me, enzovoort) te maken over hoe het design van Coca-Cola hen inspireert in het dagelijkse leven. Wie dit op Twitter plaatst met de vermelding #cocacoladesign, maakt kans om een eigen plaats te veroveren in de tentoonstelling!

Praktische informatie
Wanneer:
De tentoonstelling ‘Coca-Cola: 125 jaar design’ is open voor het grote publiek vanaf 19 november 2011 tot en met 26 februari 2012.

Waar:
Design museum Gent, Jan Breydelstraat 5, 9000 Gent

Openingsuren:
Elke dag doorlopend van 10u00 tot 18u00
Gesloten op maandag. Ook gesloten op 24, 25 en 31 december 2011 en 1 en 2 januari 2012.

Toegangsprijzen:
Normaal tarief: €5,00
Reductietarief: €3,75 (groepen min. 15 personen, Gentenaars, 55-plussers)
Tussen 19 en 26 jaar: €1
Kinderen en jongeren onder de 19 jaar: gratis
Lerarenkaart (Vlaamse Gemeenschap/Dep.Onderwijs): gratis
3-daagse museumpas: €20
Geleide bezoeken: €60

Zondagsmatinee:
Ieder die het wenst, of men nu gratis toegang heeft of niet, kan om 11u00 aansluiten bij de rondleiding "Hoogtepunten uit de collecties".
De rondleiding wordt gratis aangeboden.
Afspraak aan de balie.
Toegang is gratis voor Gentenaars op vertoon van identiteitskaart.
               
Dienst Publiekswerking:
De Dienst Publiekswerking van het museum zal u graag helpen met geleide groepsbezoeken of bij de organisatie van nocturnes en speciale programma’s.
Bellen naar: +32(0)9 267 99 99

Labels: ,

eXTReMe Tracker
My Google AJAX Search API Application
Loading...