Werken station Gent Sint-Pieters in nieuwe fase
Binnenkort starten enkele belangrijke fases in de werken rond het station Gent Sint-Pieters. Vanaf 4 november rijdt tram 1 door de nieuwe tramtunnel en vanaf 8 november komen daar de bussen bij. En er is de omschakeling van de bussen en trams naar het nieuwe busstation. Op 8 november worden 7 van de 8 perrons op het nieuwe busstation in gebruik genomen. Later komen daar nog eens 4 perrons bij. Door de verhuizing wordt de verbinding naar Flanders Expo (tram 1) tussen 1 en 3 november onderbroken. Dit wordt opgevangen door pendelbussen. Op 2 november is er tussen 20 uur tot 24 uur een volledige tramonderbreking. Pendelbussen blijven de verbindingen garanderen. Tijdens de herfstvakantie verhuist de Lijnwinkel naar het nieuwe busstation waar hij op 8 november opnieuw opent. De reizigers worden via flyers, via affiches en signalisatie in en rond het station van de nieuwe situatie op de hoogte gebracht.
Op 8 november wordt voor het station aan de zijde van het Koningin Maria-Hendrikaplein de pendelparking en de fietsenstalling verder uitgegraven. De werken starten met een proefsleuf ter hoogte van de Voskenstunnel. Er wordt ook gestart met het uitgraven van de helling die voor voetgangers en fietsers een verbinding zal vormen tussen het station, de fietsenstalling, de pendelparking en de ondergrondse zoenzone. Het eerste (en grootste) deel van de pendelparking wordt ondertussen afgewerkt en zal in de loop van december in gebruik worden genomen. De rest van de parking en de fietsenstalling zullen worden opengesteld in 2012.
Vanaf 20 november begint de aanleg van een nieuwe stationsinfrastructuur. Daartoe worden de perrons van boven tot onder verwijderd. Ook de gevel aan de kant van het toekomstige Prinses Mathildeplein zal worden afgebroken. De nieuwe perrons en de nieuwe gevel zullen na de afbraak meteen worden heropgebouwd. Op die manier krijgt het station langs de kant van het nieuwe plein na een tweetal jaar al bijna een definitieve aanblik. Daarna zal het station spoor per spoor worden aangepakt. De fase tot en met spoor 8 zal duren tot 2016. Tegen 2020 zou het volledige station vernieuwd moeten zijn. Er wordt alles aan gedaan om de verkeerssituatie, vooral voor voetgangers en fietsers, zo veilig als mogelijk te maken in deze nieuwe fase.
Guido Van Peeterssen.
Op 8 november wordt voor het station aan de zijde van het Koningin Maria-Hendrikaplein de pendelparking en de fietsenstalling verder uitgegraven. De werken starten met een proefsleuf ter hoogte van de Voskenstunnel. Er wordt ook gestart met het uitgraven van de helling die voor voetgangers en fietsers een verbinding zal vormen tussen het station, de fietsenstalling, de pendelparking en de ondergrondse zoenzone. Het eerste (en grootste) deel van de pendelparking wordt ondertussen afgewerkt en zal in de loop van december in gebruik worden genomen. De rest van de parking en de fietsenstalling zullen worden opengesteld in 2012.
Vanaf 20 november begint de aanleg van een nieuwe stationsinfrastructuur. Daartoe worden de perrons van boven tot onder verwijderd. Ook de gevel aan de kant van het toekomstige Prinses Mathildeplein zal worden afgebroken. De nieuwe perrons en de nieuwe gevel zullen na de afbraak meteen worden heropgebouwd. Op die manier krijgt het station langs de kant van het nieuwe plein na een tweetal jaar al bijna een definitieve aanblik. Daarna zal het station spoor per spoor worden aangepakt. De fase tot en met spoor 8 zal duren tot 2016. Tegen 2020 zou het volledige station vernieuwd moeten zijn. Er wordt alles aan gedaan om de verkeerssituatie, vooral voor voetgangers en fietsers, zo veilig als mogelijk te maken in deze nieuwe fase.
Guido Van Peeterssen.
Labels: Gent Sint-Pieters, Prinses Mathildeplein
<< Homepage