21 november 2011

EEN FEESTJE VOOR EUROPA

In december en januari staat Gioachino Rossini centraal in de Vlaamse Opera. Publiekslieveling Alberto Zedda keert tijdens de feestdagen terug naar Antwerpen en Gent voor de komedie Il viaggio a Reims. Na zijn succes met Semiramide neemt hij de muzikale leiding op zich van deze meesterlijke muzikale parel. De jonge inventieve regisseuse Mariame Clément zorgt opnieuw voor een spitse productie van dit dramma giocoso. Uiteraard is er ook dit jaar weer een voorstelling op oudejaarsavond die het publiek kan combineren met een heerlijk diner of feestelijk buffet. Om het Rossinifeest compleet te maken zijn er nog Rossini lunchconcerten en de jeugdvoorstelling Rossini’s Geheime Recept. In Il viaggio a Reims neemt de Vlaamse Opera het publiek op reis samen met een bont gezelschap en op de sprankelende melodieën van Rossini. Het wordt een reis vol muzikale knipoogjes naar Europa. Een ideale remedie tegen de winterblues.

Frankrijk viert feest. Op 28 mei 1825 wordt Karel X, de kersverse Bourbonkoning in Reims tot koning gekroond. Deze kroningsfeesten brengen veel volk op de been. Een groep Europese gasten logeert in Plombières in het kuurhotel ‘De Gouden Lelie’. Dit selecte clubje heeft er genoten van de locale spa en wil nu naar Reims verder reizen. Maar … er zijn geen paarden beschikbaar. De reisplannen worden omgegooid. Ter plaatse wordt een banket geïmprovi-seerd en de volgende dag vertrekt het gezelschap naar Parijs om daar de aangekondigde festiviteiten, waaronder de wereldpremière van … Il viaggio a Reims, mee te vieren. Dit flinterdun verhaaltje is de aanzet voor het schilderen van tien sterk in de verf gezette portretten van evenveel excentriekelingen. De Franse gravin de Folleville, een pittige Parisienne, frivool en een ongeneeslijke fashionista voor wie een geruïneerde garderobe een nationale ramp is; de Duitse baron van Trombonok die droomt van harmonie ‘altijd en overal’; de academicus en antiekliefhebber Don Profondo; markiezin Melibea, een Poolse weduwe van een Italiaanse generaal; de onstuimige en stikjaloerse Russische graaf Libenskof; Corinna, een beroemde Romeinse woordkunstenares, en haar Griekse beschermelinge, het weesmeisje Delia; de Engelse officier Lord Sydney die zich enkel in zijn ‘splendid isolation’ veilig voelt; de Franse officier Belfiore voor wie geen enkele dame uit het gezelschap veilig is en Don Alvaro, de Spaanse admiraal en geducht tegenstander van graaf Libenskof waar het om het hart van markiezin Melibea gaat.

Elk personage krijgt naast zijn persoonlijke hebbelijkheden de uitvergrote karaktertrekken van zijn land aangemeten. Rossini componeerde Il viaggio a Reims als één van de gelegenheidswerken die de Parijse kroningsfeesten de nodige luister moesten bezorgen maar in feite is dit kleinood één van Rossini’s geniaalste composities. Het uitgelezen ensemble dat hij tot zijn beschikking krijgt: tien Italiaanse topsolisten, waaronder de beroemde Giuditta Pasta, en een uitmuntend orkest laat hij schitteren in al zijn facetten. Hij etaleert in Il viaggio a Reims zijn meesterlijke beheersing van alle operastijlen. Deze lyrische farce over de amoureuze, vestimentaire en andere futiele avonturen van het reisgezelschap ontvouwt zich in een halsbrekend tempo. Elementen uit de opera buffa en de opera seria vermengt Rossini zo virtuoos met elkaar als had hij de formule op het moment zelf bedacht.

TOPZANGERS
Voor de enscenering tekent het succesteam Mariame Clément/Julia Hansen dat het publiek van de Vlaamse Opera al kent van de fijne Giasone. Mariame Clément is wat Rossini regisseren betreft niet aan haar proefstuk toe. Zij tekende voor sterk gesmaakte producties van Il Signor Bruschino, Guillaume Tell, Le Comte Ory, Il Barbiere di Siviglia en nu Il viaggio a Reims. Een productie van Mariame Clément is altijd verrassend. Met Il viaggio a Reims is dat niet anders. Het 19de eeuwse kuuroord heeft plaats gemaakt voor een vliegtuig dat maar niet kan vertrekken. Maar de situaties zijn daarom niet minder hilarisch, sarcastisch en spitant.

De tien rollen worden in de Vlaamse Opera één voor één door jonge topzangers vertolkt. Zo is er Elena Tsallagova, de jonge Russische sopraan die sinds een paar jaar het mooie weer maakt in de Opera van Parijs, München en op het Glyndebourne Opera Festival, zij zingt de rol van gravin de Folleville. Corinna wordt vertolkt door rising star Elena Gorshunova. Il viaggio a Reims zong ze in het Mariinskitheater, in de Opera van Washington en onder de muzikale leiding van Valerie Gergiev in de Opera van Madrid. Serena Farnocchia, die het publiek van de Vlaamse Opera al kent van het concert Stabat Mater moeten we als Rossinivertolkster niet meer voorstellen. Zij neemt de rol van Madama Cortese voor haar rekening.

U hoeft enkel nog uw boardingpass bij de hand te houden, uw elektronische apparatuur uit te schakelen en uw veiligheidsriem vast te snoeren voor één van Rossini’s meest geslaagde komedies. Link: www.vlaamseopera.be

Labels: , , , , , , ,

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage

eXTReMe Tracker
My Google AJAX Search API Application
Loading...